torsdag den 23. juni 2011

Burger med chipotle

Jeg har opdaget chipotle en røget jalapeno, der fås både i pulver eller som min favorit i adobosauce. Man skal kunne lide røget og krydret mad for at kunne lide chipotle, men i min verden er det ikke mindre end fantastisk.

Jeg faldt over opskriften i Gourmet Grillling. Jeg har lavet lidt om i forhold til originalen.


Bøffen er her tredobbel - til den ekstra sultne.

Her min version af Triple Smoke Burger til 4 personer:

Dressing:
1/2 cup (lidt over 1 dl) creme fraiche 9%
1 spsk Dijon sennep
3 chipotle in adobo sauce + lidt af saucen.

Bøfferne:
ca. 700g hakket oksekød (ikke for fedtfattigt)
3 chipotle in adobo sauce + lidt af saucen
2 tsk røget paprika
1 tsk salt.

Tilbehør:
8 skiver bacon (applewood smoked er bedst)
1 sort rødløg
1 avocado i skiver
4 burgerboller (gerne grove)
frisk koriander 
salatblade

Fremgangsmåde:
Blend alle ingredienserne til dressingen, og stil dressingen på køl.

Blend chipotlen eller hak den fint med en kniv. 

Bland chipotle, paprika og salt i det hakkede oksekød. 
Form bøfferne, og sæt dem på køl.

Skær rødløget i 1 cm tykke skiver, og kom hver skive på et grillspyd. (jeg bruger metalspyd, så de ikke skal lægges i blød inden brug). Pensl løgskiverne med olie. Løgskiverne grilles som det første. de skal ca have 2-3 minutter ialt.

hak korianderen groft og kom det i en skål. befri avokadoen fra sten og skal og skær den i 1/2 cm tykke skiver.

Grill bøfferne og varm burgerbollerne.

Saml burgeren med dressing, salat, bøf, løgskive, avocado, bacon og korianderen i en burger bolle.

Velbekomme.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar